About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Wednesday, November 6, 2013

Surah Al-Baqarah ayat 102

Assalamualaikum wbt..
Dalam entry sebelum ni, tejaa kongsi tentang amalan untuk kuatkan diri/pendinding drpd gangguan jin, iblis, syaitan mabupun sihir. Salah satu amalannye ialah bacaan surah al Baqarah ayat 102. Kt bawah ni tejaa sertakan terjemahan ayat tersebut.

pic courtesy from Google
Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan Mengikut ajaran- ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puakSyaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yangmenyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmusihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut,di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka,kalaulah mereka mengetahui.

Dalam Quran pun dah cerita tentang manusia dan sihir. Zaman dulu pn dah ada org yang menyihir untuk pisahkan suami dan isteri. Semuanya bermula dengan hasad dengki. Nauzubillah. Setiap kali tejaa baca terjemahan ayat ni, tejaa akan rasa sebak yg amat. Kadang2 tak sedar air mata mengalir. Wahai sahabat, jangan la mendekati sihir ni. Walau orang buat jahat mcm mane pn pd kita, jgn kita jebakkan diri dengan kekufuran. Sesungguhnya neraka tempatnya.
selama ni teja tengok kawan2 yg kena. Bila tejaa rasa sendiri, Allah, hanya Dia yg tahu..Allah yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu, setiap ujian, ada hikmahnya. Semoga jalan lurus, tetap menjadi arah hayunan langkahku. Wassalam..


No comments:

Post a Comment