About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Thursday, May 31, 2012

Cantik kening awak, bagaikan dipantis-pantis

Assalamualaikum wbt..

Kening, merupakan salah satu aset di wajah seorang wanita. Tidak dinafikan, semua orang ingin berhias untuk merasa lebih yakin bila menghadapi dunia luar, namun biarlah berpada-pada dan mengikut aturan agama. Islam sendiri pun tidak melarang wanita untuk berhias, tapi ingat, jangan sampai bertabarruj. Hari ni, Tejaa nak kongsikan satu topik yang cukup menarik iaitu tentang bulu kening. 

Tak dinafikan, keinginan wanita untuk berhias memang tinggi, semuanya kerana untuk berpenampilan cantik. Tejaa..?Tejaa berhias juga, namun cukup hanya sekadar mengenakan bedak yg tipis di muka, dan pelembap bibir secalit sebelum keluar ke mana2 sahaja, sekadar tak nak bagi muka nampak pucat sahaja..

Mekap? Tejaa tak pernah mekap bila keluar. Dulu2 tu adala, tapi bila dah tahu keburukan bertabarruj, Tejaa dah tinggalkan semua tu, Mekap ngade2 dalam bilik tu ade la...Tehee..tapi alat2 mekap Tejaa masih simpan. Manalah tahu dah bersuami nanti, boleh mekap untuk suami pulak kan..?Teehee..

Ok sebut pasal kening. Kalau perasan kan, sekarang ni memang trend orang berhias pada kening dengan memakai celak kening dan yang paling tak bezz bile tengok wanita2 kat luar sana mencabut, atau mencukur kening, kononnya untuk mencatik dan mengemaskan lagi kening tu. Ya, Tejaa tahu, masing2 kening tidak serupa, ada yang berkening lebat, ada yang berkening nipis. Tapi ketahuilah, mencukur atau mencabut bulu kening memang di laknat oleh Allah. 


Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.
(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.) 
 “Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang dibuat tatoo dan dibuatkan tatoo”

Besyukurlah dengan apa yang dikurniakan oleh Allah ok? Tejaa? Alhamdulillah setakat ni masih belum pernah mencabut atau mencukur kening. Sebab daripada kecik mak Tejaa memang pantang kalau anak2 cukur kening. Bulu kening yang lebat ni ada seni tersendiri, menaikkan seri wajah dengan senyuman yang indah..Jadi, tak perlu pantis2 kening tu ye..? Natural beauty is the best..

Entry ni sebagai ingatan untuk Tejaa dan semua sahabat. Kita sama2 muhasabah diri, sama2 merubah diri dan mengajak orang sekeliling ke arah kebaikan, Amal Makruf Nahi Munkar....:)

No comments:

Post a Comment