About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Thursday, September 26, 2013

Skuadron Istiadat Berkuda

Assalamualaikum wbt .

selamat Tejaa ucapkan kepada pembaca setia blog Tejaa. Rasanya selepas Tejaa melangkah ke alam tahun akhir, ni entry Tejaa yang ke 2. Minggu ni merupakan minggu ke 3 tejaa memulakan sesi semester baru sebagai pelajar tahun akhir. So far, tak terlalu bizi, sebab tejaa bermula dengan large animal rotation. So ade jugak lah masa yg free tuk tejaa hapdett blog yg kian menyepi ni.

Alhamdulillah, tejaa tak sangka entry tejaa yg bertajuk 'susah tak nak jadi dr haiwan' mendapat sambutan yg hangat dan dihujani pertanyaan drpd mereka2 yg berminat dengan vet. Apa2pun, tejaa akan berusaha menjawab persoalan yg diutarakan setakat yg tejaa mampu.

Cuti semester lalu merupakan cuti terakhir untuk tejaa menghabiskan latihan praktikal sepanjang bergelar pelajar DVM. Dan penutup bagi latihan praktikal tejaa ialah equine praktikal dan mcm yg tejaa pernah kongsi sebelum ni, ianya berlangsung di Skuadron Istiadat Berkuda.

first day Tejaa di Ceremonial Mounted Squadron

Kerana obsesi tejaa dengan dunia military, ditambah pula dengan cita2 tejaa untuk berkhidmat dengan ATM, tejaa tersangat2 lah teruja apabila permohonan tejaa menjalani latihan d sana telah disahkan. Akhirnya tejaa jejakkan jua kaki ke sana.

2 mggu merupakan waktu yang singkat namun pelbagai ilmu dan pengalaman dapat tejaa timba. Seriously tak terjangka oleh tejaa khidupan di skuadron istiadat berkuda membuatkan tejaa jatuh cinta dengan kuda. veterinary officer yang tidak lokek ilmu serta berpengalaman serta supporting staff yang tidak berbelah bagi menurunkan segala ilmu pengetahuan serta berkongsi pengalaman dalam dunia perubatan kuda.

Apa yang Tejaa sedari, seorang insan yang bernama Lt Kol Dr John Tito Sapalo, tejaa sanjung kerana keperibadian, sikap rendah diri serta dedikasi yang secara ringkasnya boleh tejaa katakan sesiapapun akan menjadikan beliau sebagai role model.
Lt Kol Dr John Tito Sapalo, equine veterinarian,
tak terbalas jasa mengajar dan mendidik tentang dunia equine.

Veterinary officer in military. Tejaa memang memandang serius peluang untuk Tejaa berkhidmat sebagai veterinary officer dalam ATM. Alhamdulillah, usaha tejaa dipandang dan mendapat sokongan drpda pelbagai pihak, dengan kelebihan tejaa sebagai pegawai muda yg masih berkhidmat untuk PALAPES UPM,  tejaa harap ianya menjadi tanda aras untuk tejaa berjuang hingga ke garisan pengakhiran iaitu graduate sebagai doktor perubatan veterinar.

Bukan senang untuk berjaya kerana ia memerlukan sebuah pengorbanan yang agung. Bukan senang mahu berkorban kerana ia memerlukan sebuah jiwa yg teguh. Dan bukan mudah untuk memiliki jiwa yang teguh kerana, pengalaman jatuh bangun mengajar untuk terus bangkit selepas tersungkur. Jatuh jatuh dan jatuh? Usah mengeluh kerana begitulah jua tejaa sebelum memiliki semangat seutuh ini.

Skuadron Istiadat Berkuda megah dengan kuda2 serta pahlawan yang gagah menungggangi mereka, di Pulada, gah namanya dengan ketangkasan anjing perang yang terlatih. Di situ, bakal menjadi destinasi tejaa sebagai veterinary officer dalam ATM, semoga cita2 menjadi kenyataan.

our last day in SIB with the vet assistants & the horses..
Dalam hidup, tiada istilah ttik noktah. Walau nyawa terpisah jasad, perjalanan tidak akan terhenti.

Insan2 yang sentiasa berada d cc d saat jatuh bangun tejaa, insan yg tejaa sayang, tejaa sanjung, tidak pernah terpadam dari memori tejaa untuk selamanya

Walau jalan penuh berliku, walau jatuh menyembah bumi, tejaa ada segalanya, tejaa ada Allah. Doakan tejaa. Terima kasih semua..

2 comments:

  1. wah. tahniah kak teja. another great step this time :)
    semoga teja dapat menjadi VO kat sana nanti yea

    izudin tak suka kuda sangat sebab kuda macam unexpected sikit brbanding hewan lain (walaupun dah belajar pasal kuda) huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...tq..
      Izudin ni student dvm ke? Taon berapa? Upm@umk?

      Dlu xtaw pn akak mnat pe..bile dh masuk final year bru nampak jalan..

      Delete