About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Thursday, May 24, 2012

Khasiat MANJAKANI

Assalamualaikum wbt..

Manjakani..? Korang mesti terbayangkan minuman manjakani dalam tin..?
Takpun korang bayangkan iklan2 kesihatan tentang produk2 manjakani..
Tehee...whatever yang korang bayangkan tu, sila padamkan dari fikiran korang dengan segera sebab Tejaa nak kongsi tentang satu benda yang mungkin korang tak pernah tengok pun hapekebendanye..hehe..


Tadaaa, inilah bendanya yang Tejaa nak tunjuk. Nila die manjakani yang selalunya korang sempat tengok dalam tin atau dalam kapsul ataupun macam2 bentuk komersil yang laen..Mane nak dapat ni...?Kat kedai2 jamu selalu ada kot. Macam kt tempat Tejaa, kat kedai runcit pon hado.

Kalau sebut je pasal manjakani ni, sume orang akan terfikirkan kaitannya dengan kesihatan wanita. Kalau korang berfikiran macam tu, SALAHHH sama sekali. Manjakani bukan hanya digunakan unutk kesihatan wanita sahaja, tetapi turut digunakan untuk kesihatan menyeluruh tubuh badan.

Pertama:

Manjakani boleh digunakan sebagai ubat demam. Caranya: asah manjakani sehingga jadi serbuk, kemudian larutkan dengan ari suam. Macam biasa, mohon keberkatan dari Allah, Basmalah, selawat kpd nabi, kemudian minum. Abaikan rasa pahit yang teramat, sebab pahit itu UBAT...:)
Tejaa teringat masa kecik2 dulu kalau demam, mak jarang bawak ke klinik, ubat demam teruk hanyalah manjakani. Maklomlah dulu susah. Mane nak carik klinik dekat2 kt kampung. Kalau ada pun, mana ade kenderaan nak bawak pegi, moto apcai je yang hado. Jadi, manjakani la ubatnya.

Kedua:

Manjakani pun boleh jadi ubat sakit gigi. Caranya sama saja dengan yg diatas, asah sehingga jadi serbuk, tapi cara aplikasi ada 2 pilihan. Samaada nk sumbat je serbuk 2 kt tempat gigi yg sakit, ataupun larut dengan air suam, kemudian minum. InsyaAllah, tak lame je, sakit gigi akan lega. Lepas 2, pergi la jmpa doktor ok...?Tak perlu makan pain killer lagi.

Ok, ini yang mak Tejaa selalu amalkan sejak Tejaa kecik. khasia2 laen, korang boleh search internet berlambak dikongsikan khasiat2 biasa MANJAKANI, contohnya macam ubat sakit mata, ubat senggugut, dan khasiat terbaek untuk wanita lepas bersalin...:)

Hari ini, Tejaa hanya nak kongsikan ini je..Sekadar nak jauhkan dari mind set yang MANJAKANI hanya untuk wanita.. MANJAKANI jugak untuk lelaki. semua orang boleh guna ok...:)




6 comments:

  1. thanx...try la nanti k..mmg mujarab..:)

    ReplyDelete
  2. assalamu alaikum

    saya ada jual biji manjakani dari negri arab...

    kepada siapa yang berminat sila sms or call saya

    puan fatimah
    0132737078

    stok terhad
    harga berpatutan :)

    ReplyDelete
  3. Hi. Salam. Saya ada jual homemade produk manjakani. 100% buah manjakani tanpa campuran apa2 bahan pon. ASLI DAN TULEN ok.. ^_^
    1) Pure Ground ManjaQani Kapsul
    2) Pure Ground ManjaQani Serbuk
    Boleh lawati www.facebook.com/manjaqani
    ATAU sms/wa 0199969221 Pn. Madah
    ATAU Instagram @ladywada #manjaqani

    Ada menawarkan pakej harga terbaik utk anda tau.. Dapatkan sekarang!!

    ReplyDelete
  4. Hi. Salam. Saya ada jual homemade produk manjakani. 100% buah manjakani tanpa campuran apa2 bahan pon. ASLI DAN TULEN ok.. ^_^
    1) Pure Ground ManjaQani Kapsul
    2) Pure Ground ManjaQani Serbuk
    Boleh lawati www.facebook.com/manjaqani
    ATAU sms/wa 0199969221 Pn. Madah
    ATAU Instagram @ladywada #manjaqani

    Ada menawarkan pakej harga terbaik utk anda tau.. Dapatkan sekarang!!

    ReplyDelete
  5. kami jual kapsul manjakani dan madu herbal manjakani murah, pemesanan SMS/WhatsApp: 085643186814. PIN BBM: 73F299B5
    kunjungi: http://www.tokoafandi.com

    ReplyDelete