About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Saturday, June 16, 2012

BISNESS TUDUNG!!

Assalamualaikum wbt..

Semester depan, memandangkan biasiswa Tejaa tidak akan lagi aktif, Tejaa sedang berfikir macam mana untuk tambahkan pendapatan dan duit poket tejaa untuk meneruskan hidup sebagai seorang pelajar. Sebelum ni Tejaa melukis potret, dan yang ini pun masih berjalan, cuma kadang2 turun naik sebab Tejaa melukis pun ikut mood. Walaupun duit simpanan masih ada, tapi Tejaa nakkan duit yang sentiasa berterusan dan tak perlu lagi Tejaa nak ngepaw mak dan ayah kat kampung.

Last week, Tejaa ada mencari butik2 online yang menjual tudung. Niat asalnya adalah untuk membeli tudung untuk dipakai raya nanti. Bukan apa, memang susah betul nak cari butik2 sedia ada yang jual tudung yang memenuhi tuntutan syarak, tudung labuh dan kain tak jarang atau melekat. Lepas Tejaa godek2 gambar Tejaa perasan kebanyakan tudung yang dipamerkan dah ditempah dan tudung yang Tejaa berkenan pun kebanyakannya dah SOLD OUT. Tejaa agak frust, tapi cerita yang nak Tejaa sampaikan kt sini, Butik online yang Tejaa jumpa tu membekal tudung secara pukal untuk penjual2 tudung kecil2an yang memang tumbuh macam cendawan selepas hujan sejak akhir-akhir ni. Tejaa memang tertarik dengan semua ni. Dalam fikiran Tejaa, tak sangka pulak ramai pelanggan tudung labuh ni ye. 

Jadi ini membuatkan timbul satu idea dalam fikiran Tejaa untuk menubuhkan business tudung labuh. Kalau nak fikir cabaran tu, memang besar la, sebab memang dah ramai rakan-rakan Tejaa yang menceburi bidang ni dan akhirnya putus asa. Namun, tejaa bukan nak jalankan business tudung fesyen2 biasa zaman sekarang, tapi Tejaa nak menjual tudung labuh dan memenuhi tuntutan syarak. 

Kalaulah Tejaa jadi untuk buka business ni, Tejaa bukan sahaja dapat duit, tapi kalau difikir secara mendalam lagi, dapat pahala jugak buat aktiviti macam ni. Dua pahala senang-senang je Tejaa dapat kalau ikhlas Tejaa jalankan business ni. Pertama, pahala berniaga yang memang jadi amalan Rasulullah s.a.w ni, kemudian pahala berdakwah jugak, sebab bukan senang untuk meyakinkan orang untuk membeli dan memakai tudung labuh.

Kalau difikirkan kesukaran untuk mendapatkan pasaran awal tudung labuh ni, Tejaa mungkin akan dapat satu lagi pahala iaitu pahala jihad. Sebab dakwah juga Jihad. Bukan senang untuk menyampaikan kebaikan kepada orang lain. Tejaa selalu terfikir, alangkah baiknya jika Tejaa berjaya membawa keluarga Tejaa ke arah mana yang Tejaa sedang tuju sekarang. Secara halusnya, Tejaa sedang berdakwah kepada keluarga sendiri, namun dalam mencari pendapatan, apa salahnya menyelitkan unsur2 dakwah kan..?

Seriously, kalau sebut pasal ingin mengerjakan kebaikan, memang banyak dugaan yang Allah timpakan. Semuanya bukan kerana Allah ingin menggagalkan kita, tetapi Allah ingin menguji sejauh mana kesabaran, kegigihan serta keimanan kita kepada Allah dalam mencari jalan yang diredhainya.

Cakap banyak pun tak guna. Tejaa sekarang tengah berkira2 tentang modal yang harus dikeluarkan dan potensi jualan yang mampu Tejaa buat. Yang paling penting, Tejaa ingin merangka strategi publisiti memandangkan kebanyakan orang tidak senang jika nama mereka di 'tag' dalam FB. Sedangkan Tejaa sendiri pun pernah rasa macam tu. 

Jadi, what say you..?Andai kata cukup dari semua aspek untuk Tejaa melangkah ke arah business+dakwah secara tidak langsung ini, doakan Tejaa berjaya ye..Dan korang pun belilah tudung yang tejaa jual. Bila lagi nak berubah ke arah kebaikan kan..?Kiamat sentiasa dekat dengan kita, dosa besar mendedahkan aurat sudah tidak terhitung, dan ketahuliah orang yang melakukan dosa besar itu, ibadahnya tidak diterima ALLAH!! Nauzubillah, peringatan untuk diri Tejaa yang masih jahil ini juga.

Untuk sahabat2 lelaki, boleh la beli untuk saudara perempuan, mak, nenek, takpun ISTERI..Sweet kan..?

InsyaAllah kalau jadi la bukak business ni, Tejaa akan promote ok..?:)

No comments:

Post a Comment