About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Wednesday, June 6, 2012

Penyucian Jiwa

Assalamualaikum wbt..

Hari ni Tejaa ingin berkongsi tentang ilmu terbaru Tejaa dapat daripada sebuah majalah yang cukup berguna dan Tejaa nak syorkan kepada sahabat2 untuk membeli dan membaca majalah ini iaitu majalah AL-USTAZ. Majalah ni memang terbaik sebabnya di dalamnya terdapat banyak info2 menarik tentang ilmu agama Islam contohnya Fiqah, Tasawuf, dan Fatwa turut dimuatkan dalam majalah berinformasi ini.

Ok, melihat pada tajuk yang Tejaa nak bincangkan ni, Tejaa ada terbaca satu topik yang bertajuk: IKHLASKAN DIRI SEBAB KITA ORANG ISLAM. Di bawak tajuk ini, dikupaskan tentang pentingnya keikhlasan kita dalam menunaikan kewajipan kita kepada Allah. Macam mana nak timbulkan keikhlasan ini, ianya terbit dari hati yang suci dan penuh keimanan. Dan macam mana nak suci kan hati, sucikan jiwa..?

Terdapat 3 langkah penyucian jiwa iaitu

MUJAHADAH

Mujahadah bererti melawan nafsu. Susah kan nak lawan nafsu, lagi2 kalau orang perempuan, almaklomlah, nafsunya sembilan. Kadang2 dah ada niat di hati untuk beribadat kepada Allah, ikhlas menuju jalan Allah, tiba2 pulak datang satu bisikan dari Iblis laknatullah membuatkan diri rasa berat untuk melangkah ke surau, membaca al-Quran, mendirikan solat dan sebagainya. Jadi, berusahalah menentang hawa nafsu bisikan syaitan. Jika datang bisikan2 jahat untuk meracuni niat baik kita, mohonlah pada Allah supaya sentiasa dilindungi di bawah payung rahmat-Nya, dan selalulah beristighfar supaya dijauhi dari gangguan syaitan..:)

MUHASABAH

Muhasabah bererti menghisab, menghitung atau memeriksa diri. Apa yang nak diperiksa? Apa yang nak dihitung? Kalau nak hitung dosa, pahala, tak terhitung sepanjang hayat kita? Muhasabah diri, atau memeriksa diri, apakah kehidupan yang kita lalui sepanjang hayat kita di dunia sudah benar-benar lurus ke jalan Allah, adakah ibadah yang dikerjakan selama ini ikhlas kerana Allah ataupun sekadar tak mahu orang mengata? Itulah yang perlu dihitung. Kesilapan diri, kekhilafan diri, bukan untuk ditangisi, tetapi untik diperbaiki supaya supaya menjadi yang terbaik di sisi Allah. Bukan berniat mencari kesempurnaan kerana yang sempurna itu hanya milik Allah, namun, carilah kebaikan di dalam setiap kesukaran yang telah Allah timpakan ke atas kita. Cara paling baik, selepas solat Isyak, bertafakur sebentar dan periksa lah amalan kita sepanjang hari, adakah dipenuhi dosa atau pahala. Jika diamalkan setiap hari, InsyaAllah, timbul rasa keikhlasan terhadap sesuatu ibadah..:)

MU'AQABAH

Mu'aqabah bererti menghukum diri sendiri apabila melakukan kesilapan. Menghukum diri sendiri di sini bukan bermaksud melakukan perkara yang boleh mencederakan diri sendiri. Apabila di hati kita berniat kita bersalah, maka kita akan lebih mudah untuk memperbaiki diri sendiri. Contohnya dalam suatu situasi pergaduhan, menyalahkan diri sendiri, atau mengaku salah sendiri adalah lebih baik dari menudingkan kesalahan terhadap orang lain. Tudinglah jari kepada diri sendiri, adakah diri cukup sempurna untuk menganggap diri semuanya betul? Salahkan diri sendiri membuatkan diri kita lebih mudah belajar mencari kekhilafan diri, dan InsyaAllah dengan izin Allah swt, hati akan lebih mudah menerima kebaikan dan InsyaAllah hati serta jiwa mudah untuk disucikan..:)

So, macam mana? Ini Tejaa kupas berdasarkan pemahaman Tejaa selepas membaca topik yang cukup menarik. Bukan senang untuk menetapkan niat ikhlas dalam beribadat, lagi2 bila ada orang memuji, perasaan riak akan mula bercambah dalam diri. Jangan riak oke..?Riak itu syirik khafi, syirik kecil. Ikhlaskan diri menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim, dan jangan kita menjadi orang yang riak dalam menunaikan ibadah...OK....

Salam jumpa lagi di laen entry..Tejaa sayang semua..cup3..:)

No comments:

Post a Comment