About Me

My photo
Terengganu, Malaysia
Pengalaman, jatuh dan bangun kehidupan mengajar aku erti kedewasaan. Kebahagiaan tidak akan mungkin dikecapi tanpa secebis pengorbanan. Cinta yang suci takkan mungkin datang tanpa keikhlasan dan kejujuran..

Dunia...Dunia...

Bila Kita Susah Orang Benci..

Bila Kita Senang Orang Dengki!!


Friday, June 1, 2012

PROKASIH

Assalamualaikum wbt..

PROKASIH..Apa tu PROKASIH...? Untuk pengetahuan sahabat2 Tejaa PROKASIH merupakan satu program beserta dengan kempen yang dijalankan setiap Tahun oleh pelajar2 Fakulti Perubatan Veterinar UPM dengan tagline CATCH, NEUTER, RELEASE. Tujuan program ini diadakan adalah untuk memupuk rasa cinta kita pada haiwan dalam masa yang sama memupuk sifat kasih sayang serta melindungi haiwan terbiar iaitu kucing. Dalam program ini, pelbagai aktiviti dijalankan termasuk program pemandulan kucing untuk mengurangkan staitistik kucing terbiar terutamanya di sekitar UPM. Terdapat juga talk untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pentingnya Fardhu Kifayah ini iaitu melindungi dan memberi perlindungan kepada kucing terbiar. Memandangkan sikap manusia yang tidak bertanggungjawab membuang atau mendera haiwan-haiwan terbiar ini, semakin banyak kucing terbiar yang nasib mereka belum tentu terbela. Jadi program pemandulan kucing terbiar ini merupakan salah satu solusi bagi mengurangkan pembiakan kucing terbiar, sekaligus mengurangkan penderitaan yang dihadapi oleh mereka dek tangan kejam manusia.

Kasi? Kejam? Mari kita lihat..

Fatwa Jakim Mengenai Mengembirikan Binatang Peliharaan. Jakim telah pun mengeluarkan satu ketetapan pada tahun 2002, yang menyebut :
Bahawa mengembiri(memandul) binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.
So, Tejaa nasihatkan kepada sahabat-sahabat yang memiliki kucing peliharaan, cara terbaik, mandulkan kucing anda sekiranya anda tidak mahu bertanggungjawab di atas generasi2 kucing terbiar yang dilahirkan daripada kucing anda. Kalau anda mampu untuk menjaga mereka, carry on. Tak perlu mandulkan. Tak susah. Keluarkan sedikit wang tak sampai 2 3 ratus pun untuk mandulkan kucing anda. Tak rugi pun. Tejaa ingin berpesan kepada sahabat-sahabat, sekiranya ada kucing yang 'meminta sedekah' di kedai ketika anda sedang makan, atau anda sedang membeli belah di pasar, hulurkanlah sedikit makanan. Semoga dengan bantuan anda hari itu mampu mengenyangkan mereka selama seminggu. Bayangkan kalau tiap2 hari ada seorang insan yang memberi mereka makan, sekurang2nya mereka hanya berlapar untuk sehari. Ini pun dinamakan sedekah taw. Kalau kita berbuat baik kepada haiwan, jangan lupa, haiwan itu akan mendoakan kita. Pernah dengar satu kisah pelacur diampunkan dosanya kerana memberi anjing minum? Kalau pernah, sama-sama kita jadikan iktibar bahawa, haiwan itu perlu dijaga dan jangan dihina kerana, seburuk2 haiwan, mereka lebih mulia dan dijanjikan syurga..Kita? Belum tentu lagi...:)

Program PROKASIH diadakan tiap2 tahun, sesiapa yang berdekatan dengan UPM, jom volunteer untuk program akan datang...:)

Kucing2 di kolej Tejaa semasa program enumeration. Sangat comel dan gemuk sebab setiap hari mesti ada yang hulurkan makanan. Ini semua kucing terbiar taw..!!









Semat di hati ungkapan kat bawah ni ok?
Jika kamu lebai pakai serban hijau sekalipun, tapi apabila datang seekor kucing minta makanan, tetapi kamu halau dengan kaki kamu, rosak amalan kamu kerana akhlak kamu. Sedangkan Muhammmad SAW tatkala seekor kucing tidur di atas serbannya, dia kata, biarkanlah

No comments:

Post a Comment